Mindfulness

Cursus mindfulness
Deze cursus bestaat uit 9 bijeenkomsten waarin geoefend wordt met verschillende meditatie technieken .

Wat doen we als we gaan mediteren?
Tijdens de meditatie zijn we gericht op opmerkzaamheid. We brengen onze aandacht in dit moment. Dit doen we door de aandacht te richten (focussen), bijvoorbeeld op het lichaam, de ademhaling of op de geluiden die je hoort. Daardoor kun je gedachten, geluiden of ongewenste lichamelijke gewaarwordingen gemakkelijker loslaten, en word je er minder of niet meer door gehinderd. Door dit regelmatig te oefenen, krijg je steeds meer controle over waar je de aandacht op richt. Dit maakt het bijvoorbeeld gemakkelijker om piekergedachten te stoppen: op dergelijke momenten richt je bewust je aandacht op iets anders. Door meditatie te beoefenen leer je als het ware ‘de geest temmen’. Hierdoor leer je omgaan met spanning en stress.

Voor wie is de cursus bedoeld?
• Voor mensen die op een andere manier willen leren omgaan met stress en spanning
• Voor mensen met lichamelijke, geestelijke en emotionele klachten. Voorbeelden: hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, alle aan stress gekoppelde klachten, depressieve en angstklachten, burn out, piekeren, maag- darmklachten.
• Voor mensen die beter willen leren omgaan met klachten van chronische aard bv, kanker, hart- en vaatziekten, chronische ziekten (bijvoorbeeld diabetes, fybromyalgie, nierziekten), enzovoorts,
• Voor mensen die willen leren mediteren omdat ze meer contact met hun eigen leven willen krijgen, met de keuzes die ze maken en voor mensen die uit de dagelijkse routine van het leven willen stappen en elk moment bewust willen leren beleven.
• Ouders die op een andere manier met hun kinderen om willen gaan, leidinggevende en medewerkers die de kwaliteit van hun werk willen verbeteren, jongeren die op zoek zijn naar zichzelf. Leraren en hulpverleners die de kwaliteit van hun contacten met leerlingen en hulpvragers willen verbeteren

Meditatie heeft een positief effect op:
• Beter om kunnen gaan met stressvolle situaties
• Minder overweldigd worden door emoties
• Verbetering van de gezondheid ; het heeft een positieve invloed op de bloeddruk,verbetert het hartritme en stimuleert het de immuniteit
• Beter kunnen slapen
• Het leren kennen van je eigen grenzen
• Verbeteren van concentratie
• Gezonde leefstijl kunnen hanteren en vasthouden bv stoppen met verslavingen zoals roken,alcohol eetverslaving
• Versterken van je intuïtie bv verbetering van empathie en verbetering van communicatie
• Verminderen van angst
• Verminderen depressie
• Minder zorgen maken en/of piekeren
• Beter keuzes maken
• Gelukkig zijn

Praktische informatie
De cursus start bij een minimum aantal van 4 mensen.

Start van de eerstvolgende cursus is donderdagochtend 16 november van 9.30 uur tot 11.30 uur uur

De kosten van de cursus bedragen €395 bij vooruitbetaling ineens. (Op verzoek kan een maandelijkse betaling afgesproken worden dan zijn de kosten €45 per bijeenkomst) U meldt zich aan voor de hele cursus, mocht u een bijeenkomst missen,vindt geen restitutie van de kosten plaats.
De cursus wordt niet vergoed vanuit de aanvullende verzekering

Ervaringen van anderen
Ik heb met veel plezier de mindfulness training en daarna de compassie training gevolgd. Er wordt in kleine groepen gewerkt, wat erg plezierig is. De avonden vingen aan met een kopje thee/koffie. De oefeningen werden begeleid door de prettige stem van Karin. Ook voor het oefenen thuis kregen wij de oefeningen mee op stick of via e-mail toegestuurd.
Doordat de behoeften van cursisten nagenoeg gelijk zijn, ontstaat er vrijwel direct een soort ‘verbond’, door een stuk herkenning. De trainingen hebben mij geholpen, rustiger in het leven te staan, minder snel uit balans te raken en dingen beter te kunnen accepteren zoals ze zijn. Vooral de compassie training heeft me inzicht gegeven in het functioneren van het menselijk brein. Dit heeft mij op zich al geholpen bij een stukje inzicht en acceptatie. Nu vooral regelmatig blijven oefenen om de behaalde winst te behouden! Dank je Karin!

Terugkombijeenkomsten
Na afloop van de cursus is er de mogelijkheid om deel te nemen aan terugkombijeenkomsten
Dagelijks met aandacht leven en in je eentje de oefeningen vasthouden is niet altijd gemakkelijk. Terugkombijeenkomsten kunnen je helpen om de beoefening te ondersteunen en eventueel te verdiepen. Veel mensen ervaren het samen mediteren in een groep als inspirerend, het kan je stimuleren thuis de draad weer op te pakken of vast te houden. Tijdens de bijeenkomsten komen de verschillende oefeningen uit de training aan bod en is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen.

Voor informatie over de data mail naar info@rebalancepraktijk.nl